Marko Marković, fitness trener sa preko 14 godina iskustva, uspeo je da svoju poslovnu ideju i pored brojnih i ozbiljnih padova, pretvori u stvarnost. Naučio je vredne lekcije za koje sam kaže da bi mu uštedele mnogo vremena i novca da ih je tada znao. Njegov start-ap bio je na ivicu opstanka, a opstao je zahvaljujući snažnoj veri u sebe i u ideju, kao i velikom srcu programera.
Marko je mnogo više od fitness trenera. Čovek otvorenog uma. Spreman da prihvati kritiku bez sujete, jer zna da je to jedini način da razvije i unapredi svoj proizvod. Čovek koji ima viziju i ideju u koju čvrsto veruje. A ideja koju je imao pre 4 godine dovela ga je do toga da danas u svetu ima jedinstvenu aplikaciju “Fitnesses”.
Kako se klonirati
Marko važi za jednog od najuspešnijih ličnih trenera u Beogradu. Odbijanje velikog broja novih klijenata navelo ga je na razmišljanje. Kao i uvek, sva rešenja koja proizilaze iz stvarnog problema su siguran put do uspeha. Tako je došao na ideju da razvije aplikaciju koja bi ga, u izvesnom smislu, zamenjivala.
„Imao sam sreću da je moj klijent bio i moj mentor, koji mi je pomogao da uspem i objasnio kako da razvijem ideju i steknem neophodna znanja da ona bude uspešna. On me je uputio da prvo naučim osnove poslovanja, a zatim IT deo. To me je ohrabrilo da napravim prvi korak i okupim tim ljudi koji će mi pomoći da to sprovedem“

Najvažnija lekcija – upravljanje projektima
Za to vreme nastaje prvi nacrt ideje iz koje Marko kasnije izvlači najvažniju lekciju. Ova lekcija ga je koštala mnogo novca i vremena. “U svemu što započnete, prva tačka razvoja mora da bude upravljanje projektima, da ne biste imali nepotrebne troškove jer će se startap ugasiti kada nestane novca. Meni se upravo to desilo! Imao sam sreću da je tim verovao u mene i moju ideju. Pristali su da rade na odloženo plaćanje. Programeri sa kojima radim imaju veliko iskustvo i razumevanje i znaju koliko je teško razviti startap.”

Prva verzija – prvo razočarenje
Kada je pokrenuo prvu verziju aplikacije, Marko je bio oduševljen. Kada je s ponosom pokazao ljudima, doživeo je veliko razočarenje. “Pretpostavke su majka svih grešaka. Ljudi su bili zbunjeni. Nije im bilo jasno šta da rade. Zbog lošeg interfejsa ljudi nisu mogli da iskoriste pun potencijal aplikacije.”
Sledi još jedna velika borba da se usavrši aplikacija, da bude intuitivna i da ljudi odmah znaju šta treba da rade. Marko je bez sujete prihvatao sve kritike i sve sugestije. Tek kada je njegovoj fokus grupi ponestalo komentara ili pitanja, znao je da je aplikacija spremna za tržište.
1.000 NE nije promenilo moje mišljenje
Od prvog susreta sa ekipom do trenutka kada je Marko rekao „To je to!“, prošle su tri godine. “Sada smo spremni da ga lansiramo!” Usput se Marko prijavio za nekoliko startap fondova, ali je svuda bio odbijen. „Greši i uči na svojim greškama. Ne odustaj od prvog NE. Ja stalno dobijam NE. Ali pored tih 1.000 NE, dobio sam i 500 WOW!
Fitnes kreće u ekspediciju na globalno tržište
„Nisam želeo da promovišem aplikaciju dok ja i prvi korisnici nismo bili zadovoljni njom. Napravio sam proizvod koji može da me zameni. Aplikacija je dostupna na 4 jezika: srpski, engleski, ruski i nemački. Cilj za naredne dve godine je širenje na američko i evropsko tržište. Ovo je veći segment tržišta, ali je i konkurencija veća. Za razliku od domaćeg stanovništva, Amerikanci troše mnogo više novca na digitalne proizvode.”
Savet zlata vredan
„Tražite kritiku. Pitajte ljude šta nije u redu, šta ih zbunjuje. Uspeh je proporcionalno vezan sa usavršavanjem i samo usavršavanjem. Budite otvorenog uma! Nastavite da menjate i podešavate svoj proizvod dok ne nestanu primedbe. Tada ćete znati da ste na pravom putu!”